Cauta: In titlul articolelor In continutul articolelor    

Zeita Kali

    Shakti suprema (In aspectul ei de Kali) Isi asuma responsabilitatea crearii numelor, precum si a evolutiei acestora In manifestare. Suveranitatea ei este adeseori mentionata In textele tantrice prin denumirea Adimahavidya, ceea ce semnifica prima dintre Marile Puteri Cosmice, dar aceasta nu trebuie sa induca ideea unei ierarhizari, ci mai curand pe cea a unei ordini a devenirii macrocosmice. Astfel, una dintre numeroasele reprezentari ale Marii Zeite Kali o constituie si cea In care ea este reprezentata pe un tron de aur sustinut de cinci corpuri (precum cel al lui Shiva), tron care este In mijlocul unui crang cu copaci din nestemate. La picioarele ei se Intinde plaja cu nisip de aur, spalate mereu de valurile linistite ale Oceanului de Nectar al Nemuririi.
Kali mai este numita si Adyashakti, In calitatea ei de energie si putere teribila care impulsioneaza fiintele spre actiune si lumea (Creatia) spre manifestare. Din aceasta cauza ea este deseori numita si Mahamaya (Marea Putere a Iluziei Universale). Faptul ca ea este reprezentata goala, fara nici un vesmant care sa o acopere, semnifica transcenderea de catre Kali a oricarui tip de limitare, ea identificandu-se mereu cu Puterea nesfarsita a Constiintei Divine. Actiunea lui Kali In Manifestare implica actiunea distrugatoare si In acelasi timp purificatoare a timpului (Kala). Acest aspect este sugerat de capul taiat al unei fiinte umane, pe care Marea Zeita Il tine In una din mainile sale, semnificatia fiind aceea ca Intreaga Creatie, In final, este dizolvata sau retrasa In sanul Constiintei Primordiale al lui Dumnezeu, datorita actiunii inexorabile a energiei subtile a timpului pe care o manifesta Kali, ea Insasi aflandu-se dincolo de timp. Acesta este motivul pentru care Zeitei Ii este atribuit si numele de Mahakali. Totusi, pe masura ce yoghinul se orienteaza din ce In ce mai ferm spre telul eliberarii spirituale, care transcende orice dualitate si iluzie, Kali Ii va oferi gratia ei coplesitoare (bhukti = experienta plina de fericire si Implinire In aceasta lume si mukti = extazul divin al Realitatii Divine Transcendente).
Una dintre cele mai importante ipostaze In care este adorata Marea Putere Cosmica Kali este aceea a zeitei Durga, Invingatoarea demonului Mahishashura. Acest demon reprezinta In traditia spiritualitatii hinduse Incarnarea tuturor fortelor Intunericului. In filosofia Vedanta exista conceptia Incarnarilor Divine (avatara) care vin pe Pamant pentru a realiza o profunda transformare spirituala a omenirii; In aceasta directie, Rama, Krishna etc. au fost considerati avatari ai Stapanului Universului (Ishvara, adorat In aspectul sau masculin ca fiind Vishnu). Insa pentru cei care Il adora pe Dumnezeu In aspectul sau de Mama Divina ocrotitoare si omnipotenta, Marea Zeita Durga reprezinta singura Incarnare pentru a distruge raul care prolifereaza In lume sub diferitele sale aspecte demoniace si satanice. Astfel, In traditia mitologiei hinduse se spune ca invincibila zeita, atotputernica In cele trei lumi (fizica, subtila si cauzala), a iesit victorioasa In lupta cu demonii si cu regele lor, marele demon Mahishashura, salvand astfel zeii din captivitate si restaurand ordinea In Manifestare. Semnificatia profund spirituala a acestui mit este aceea ca In fiecare fiinta umana exista energii si forte benefice si malefice, care se obiectiveaza In tendintele de acest fel. In mod simbolic, fortele malefice sunt demonii, iar cele benefice sunt zeii, existand astfel o apriga lupta interioara pentru suprematie. Zeita Durga, personificare a Marii Puteri Cosmice Kali, acorda gratia si ajutorul ei divin celor care o invoca si o adora cu putere pentru ca fortele lor spirituale sa se dezvolte si sa suprime toate celelalte influente negative ale psihicului si mentalului lor. Durga, Lumina Divina care strafulgera vesnic ca un For al Eternitatii, distruge si arde In focul teribil al constiintei ei pure orice forta malefica si orice reziduu al ignorantei.
 
In iconografia hindusa, Kali apare de asemenea sub multiple alte forme, care de cele mai multe ori sunt asemanatoare cu forma lui Dakshina Kali, diferentele implicand numarul bratelor, a fetelor zeitei sau a obiectelor simbolice pe care ea le tine In maini. Astfel, Shmasana Kali, Siddha Kali, Mahakali, Guhya Kali reprezinta tot atatea aspecte ale Marii Zeite care sunt adorate In diferitele zone ale Indiei. Printre aceste forme ale Marii Puteri Cosmice Kali este demna de remarcat cea a lui Bhadra Kali, care In celebrul tratat Tantrasara este descrisa ca o zeitate Infometata, gata sa devoreze orice forma sau aspect iluzoriu din Manifestare, avand trei ochi (simbol al deplinei cunoasteri spirituale) si patru maini In care tine un craniu, o toba, un trident si un topor. O varianta a lui Bhadra Kali este Chamunda Kali, descrisa ca avand o Infatisare placuta si binevoitoare, desi dintii sai sunt teribili la aspect. Ea poarta un os uman lung, cu un craniu In capat, si o sabie In cele doua maini drepte ale sale, iar In cele doua maini stangi tine un lat si un cap de om. Spre deosebire de celelalte forme reprezentative, Chamunda Kali poarta pe corp o blana de tigru si este asezata pe un cadavru.
In anumite momente si conjuncturi, Kali intervine Intr-un mod teribil cu scopul de a distruge tot ceea ce este slab, nefolositor sau pervertit. De multe ori ea Isi asuma In mod simbolic patru sau chiar mai multe maini pentru a tine si a folosi diferite obiecte si arme In vederea mentinerii ordinii In Creatie si a controlului asupra fortelor malefice, Intruchipate de anumite entitati demonice si satanice (yaksha, rakshasa, naga, bhuta etc.). In aspectele ei foarte elevate, Kali este Insasi Beatitudinea Divina nesfarsita care se afla dincolo de orice posibilitate de perceptie umana obisnuita.

Scris la data:22.10.2009 de admin

Zeul Visvamitra


     Visvamitra este unul din presupusii autori ai Vedelor. Acesta doreste sa devina brahman printr-o asceza din ce in ce mai stricta. Visvamitra isi da seama ca nu il va putea egala pe brahmanul Visistha decat daca devine si el Brahman. Pentru aceasta, se retrage in padure si incepe o viata austera.
    Dupa o mie de ani, Brahma ii confera titlul de rsi regal. Dar fiindca isi doreste sa creeze un nou cer, isi epuizeaza meritele acumulate. In consecinta, isi reia viata austera timp de inca o mie de ani, Brahma redandu-i apoi titlul de rsi.
    Insa Visvamitra se indragosteste de nimfa Menaka si traieste 10 ani impreuna cu ea. Roadele acestei asceze sunt distruse. El se incapataneaza: intra iarna in apa si vara intre cele cinci focuri. Brahma il face maharsi (super-rsi).
    Dar zeii i-o trimit pe nimfa Rambha si, cazand in capcana, Visvamitra se infurie si iar isi iroseste eforturile depuse. Atunci, timp de sute de ani acesta refuza sa manance si sa respire. Nemailasandu-se ispitit, el devine in sfarsit brahman, egalul lui Vasistha.
    Visvamitra este cel care il impinge pe Rama pe propriul sau destin.
    Ii comunica lui Rama ca este nevoie de acesta pentru a salva lumea si chiar il insoteste pe Rama de 15 ani in bataliile impotriva raksasa-ilor.
    Brahmanul reprezinta preotul care detine puterea religioasa. Kshatriya este razboinul care detine puterea lumeasca. Pe plan spiritual, cel de-al doilea este inferior celui dintai, dar in plan lumesc, brahmanul depinde insa de Kshatriya.
    Visvamitra este cel mai bine cunoscut ca fiind cea de-a sasea incarnare a marelui zeu Visnu. Visnu radiaza aidoma Soarelui,ale carui binefaceri le asigura el, aflandu-se la originea fertilitatii naturii si a fecunditatii oamenilor. Visnu este pretutindeni, penetreaza totul, este salvatorul. Siva este stapanul, iar Visnu e prietenul mereu alaturi de oameni. El este zeul protector si totusi invariabilitatea si inactivitatea ce fac parte din fiinta lui nu-i permit sa intervina in mod direct in ceea ce se petrece.
    De aceea o face prin intermediul numeroaselor sale incarnari sau avataruri. De fiecare data cand lumea are nevoie de el, apare sub forma unui erou care nu numai ca il reprezinta, dar se si identifica cu el sau, in avataruri secundare, este patruns de forta zeului.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Parasurama

    Parasurama este al saselea avatar al lui Visnu. Combinand puritatea religioasa cu impuritatea razboinicului, Parasurama este un luptator Brahman. Insusi numele zeului inseamna Rama cu toporul
    Exista numeroase legende care atesta eroismul si puterea lui Parasurama.
    Una dintre acestea este cea care il are ca personaj si pe Kartavirya. Acesta este un rege puternic care are mii de brate si un car celest. El isi impune puterea in fata zeilor si a tuturor fiintelor. Crede ca totul ii este permis si merge pana acolo incat tulbuna intimitatea lui Indra si a consoartei sale.
    Visnu si Indra se sfatuiesc pentru a pune capat acestei situatii si creeaza un erou pentru a-i distruge pe impertinenti precum Kartavirya. Satyavati prepara astfel doua boluri cu orez, unul pentru sotia lui si unul pentru soacra, astfel incat prima sa aduca pe lume un Brahman, iar cea de-a doua un kshatriya. Din greseala insa bolurile sunt inversate si fiul lui Satyavati, sotia brahmanului capata forta unui kshatriya, iar celalalt copil, fiul unui kshatriya dobandeste calitatile unui brahman.
    Satyavati este inspaimantata si cere ca blestemul sa cada mai degraba asupra nepotului ei. Jamadagni, fiul ei devine deci un brahman pur si se casatoreste cu Renuka si va avea de la ea 4 brahmani puri si un al cincilea fiu- pe Rama sau Parasurama, care brahman fiind, are trasaturile unui kshatriya. Banuind ca sotia sa l-a inselat, tatal ii cere lui Parasurama sa-si decapiteze mama. Acesta indeplineste porunca, iar ca rasplata devine brahman, cerandu-i tatalui sai sa-i invie mama.
    O alta poveste descrie primirea lui Kartavirya cu toate onorurile in casa lui Jamadagni. Datorita faptului ca aceasta casa era una prospera si somptuoasa datorita unei vaci care putea indeplini orice dorinte, Kartavirya devine foarte invidios si cere ca vaca respectiva sa ii fie incredintata lui.
    Insa, auzind toate acestea, Parasurama se manie ingrozitor si astfelil omoara pe Kartavirya, taindu-i miile de brate pe care le avea. Insa moarte lui Kartavirya nu ramane nerazbunata, fii acestuia ucigandu-l la randul lor pe Jamadagni. In acest moment, Parasurama hotaraste sa ucida toti kshatriyas existenti pe lume, iar aces lucru il reuseste in douazeci si una de zile. Dupa acest masacru, el varsa sangele victimelor in cinci gropi si implineste ceremoniile in onoarea stramosilor.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Krisna

    Conform mitologiei hinduse, Krisna reprezinta unul din numeroasele avataruri ale zeului suprem Visnu, zeul spatiului si cel care confera lumii stabilitate. De fiecare data cand lumea are nevoie de el, Visnu apare sub forma unui erou care nu numai ca il reprezinta, dar se si identifica cu el sau, in avataruri secundare, este patruns de forta zeului.
    Krisna este copilul drag si razboinicul nemilos, inaccesibil si venerat de catre pastori. De multe ori este considerat a fi un pastor de vaci care canta la flaut, iar alte povesti il descriu ca un tanar print care carmuieste prin ordinele sale intelepte. Uneori, Krişna este considerat avatarul tuturor divinitatilor hinduse. El s-a nascut la Mathura, la nord de Agra, la sfarsitul celei de-a treia epoci a lumii. Parintii sai sunt Devaki si
Vasudeva. Indiferent de existenta a numeroase povesti care precizeaza aspecte ale nasterii si vietii lui Krisna, toate acestea au in comun mai multe aspecte cum ar fi faptul ca acesta este o incarnare divina, ca a avut o copilarie si tinerete petrecuta in mediul pastoral si ca viata sa matura si-a petrecut-o ca un viteaz luptator si invatator al celor drepte.
    Zeul este reprezentat in diverse picturi avand tenul intunecat. Insusi numele sau inseamna cel negru. In casele hinduse sunt adesea reprezentari ale zeului ca un copil care fura unt sau al unui pastor ce canta la flaut. Este rasfatat de pastorite, danseaza cu ele si le acompaniaza cantecele cu flautul sau. Intr-o zi fetele sunt la scaldat, iar el le fura hainele si le obliga astfel sa vina la el goale, una cate una pentru a i le cere.
    Se uneste cu mii de pastorate, dar preferata sa este Radha. Apoi il ucide pe Kamsa si devine stapanul tinutului. In scurt timp pleaca si-si formeaza cetatea mitica Dvaraka, unde se insoara cu fiica regelui Vidarbha si are o nunta grandioasa.
    Dupa aceea incepe pentru el o viata fastuoasa, alaturi de cele 16.000 de sotii si cei 80.000 de copii.
    Acest fast este intrerupt de numeroasele lupte impotriva demonilor, de un duel cu varul sau, regale Cisupala, si de razboiul cu Bharata care a fost subiectul poemului Mahabharata. In urma unei dispute, acesta se retrage in padure unde este lovit cu o sageata in calcai, singurul sau loc vulnerabil. Din aceasta cauza moare si se ridica la cerurile zeilor unde isi regaseste forma divina.
    Krisna este incarnarea lui Visnu si este zeul suprem, obiect al practicii religioase numite bhakti. Dragostea pastorilor pentru Krisna este un model al acestui atasament fata de zeu, iar canturile din Gitagovida constituie Cantarea Cantarilor a Indiei.
    Printre textele care prezinta imensa putere de care se bucura zeul se numara Siddhanta in care se regaseste urmatorul fragment: Desi ne-a desfigurat sora, nu-l putem ucide fiindca el nu are egal intre oamnei. Exista oare cineva cu trup de carne care sa nu fie atras de el? era firesc pentru femei ca toate instinctele lor sa se indrepte catre frumusetea barbatului, sa fie seduse de el. dar cum sa explici ca barbatii, si nu barbati obisnuiti, ci intelepti asceti care traiesc in paduri, care au renuntat la orice dorinta, sunt atat de tulburati incat nu isi pot ascunde excitarea si implora sa fie lasati sa se atinga de zeu?

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Hanuman

    In mitologia indiana, Hanuman este regele maimutelor si aliatul lui Rama. Este stapanul istetimii, al preciziei si al agilitatii fizice, iar in serviciul lui Rama este autorul unor fapte extraordinare.
    Hanuman este fiul lui Anjani, maimuta si al lui Vayu, zeul vanturilor.
    De asemenea, Hanuman reprezinta unul dintre personajele importante ale celebrei opere epice indiene Ramayana. Rama, pentru a apara onoarea tatalui sau, renunta la dreptul sau asupra tronului din Kolosala si intra intr-o perioada de exil de paisprezece ani in padure. Fratele sau, dar si sotia sa care nu oputea sa triasca fara el, decid sa il urmeze in exil. Dupa ce savarsesc cei paisprezece ani in exil, Sita este rapita de catre Ravana. Dupa o indelungata cautare in care lui Rama ii sunt testate forta, eroismul si virtutea, Rama poarta un razboi colosal importiva armatelor lui Ravana.
    Este invingator in aceasta lupta, isi elibereaza sotia, iar apoi se reintoarce in imperiul sau si este incoronat stapan al lumii. In timpul razboiului dur dus importiva demonului, rolul lui Hanuman este foarte important, chiar covarsitor pentru ca Rama sa obtina victoria. El este cel care ajunge in Lanka unde este inchisa sotia lui Rama.
    Dupa ce o vede inchisa pe Sati o instiinteaza ca va fi eliberata. Dupa aceea, ii comunica demonului ca sfarsitul sau se apropie, urmand sa fie ucis de insusi zeul Rama.
    Conducator al armatei maimutelor, Hanuman este un supraom caracterizat de o forta uluitoare, o inteligenta subtila si un devotamnet exemplar. Apropiat de natura, el lupta fara arme folosindu-se de pietre si de arbori dezradacinati. Este vegetarian, loial prietenilor sai si nu intretine relatii cu femeile.
    Abia nascut Hanuman este flamand si, vazand Soarele, il confunda cu un fruct copt. Dintr-un salt se avanta la el si, in trecere, dezechilibreaza toate plantele. Indra este suparat si arunca ghioaga spre el, bebelusul cazand inconstient pe un munte. Vayu se supara si vazandu-si fiul mort lasa lumea intreaga fara vant, riscand sa se sufoce. Panicati, zeii se grabesc sa-i dea copilului viata.
    Hanuman este zeul atletilor si o divinitate protectoare ce distruge razele mortii emise de planete.
    De asemenea, Hanuman reprezinta unul dintre avatarurile atotputernicului zeu Visnu, zeul spatiului si cel care confera lumii stabilitate. De fiecare data cand lumea are nevoie de el, apare sub forma unui erou care nu numai ca il reprezinta, dar se si identifica cu el sau, in avataruri secundare, este patruns de forta zeului.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Rama

    Rama este un erou hindus, reprezentand un avatar al lui Visnu. Rama este intruchiparea bunei guvernari, fiind un razboinic virtuos si pios. Este una din cele mai populare deitati ale hinduismului, fiind venerat mai ales in sudul si sud-estul Asiei. Majoritatea detaliilor legate de nasterea si de viata lui Rama ne sunt oferite de Ramayana, una din cele doua cele mai celebre scrieri indiene.
    Regale Dasaratha are trei sotii si niciun copil. De aceea el ofera multe sacrificii zeilor pentru a avea un urmas. In cursul ceremoniei, o fiinta extraordinara vine si ii intinde un bol cu o fiertura magica pe care trebuie sa o manance sotia lui pentru a naste un fiu. Regale ofera jumatate din licoare primei sale sotii, Kausaalia care-l aduce pe lume pe Rama. Apoi da trei sferturi din ce a rama
s celei de-a doua sotii care naste doi gemeni- pe Laksmana si Satrughna.
    Restul fierturii ajunge la cea de-a treia care ii va da viata lui Bharata. Acesta din urma ii va fi total devotat, iar gemenii ii vor sluji pe amandoi. Toti cei trei frati sunt, in functie de cantitatea de fiertura aflata la originea nasterii lor, incarnari ale lui Visnu.
    Rama pleaca pentru a ucide demonii si datorita formulelor magice pe care i le ofera Visvamitra ii invinge si o ucide si pe Tataka, mama unuia din ei. Ajunge apoi in orasul Mithila, iar regele de aici detine arcul lui Siva, iar nimeni nu are forta necesara pentru a-l indoi. Exista promisiunea facuta de catre rege ca cel care va reusi sa intinda arcul o va primi in casatorie pe fiica sa. Rama este singurul care a reusit sa-l intinda datorita atributelor magice primite. Asa o ia de sotie pe Sita si ii este recunoscut statutul de avatar al lui Visnu.
    Exista numeroase legende al caror personaj principal este Rama. Un dintre acestea este cea in care Rama, pentru a apara onoarea tatalui sau, renunta la dreptul sau asupra tronului din Kolosala si intra intr-o perioada de exil de paisprezece ani in padure. Sotia sa, neputand sa triasca fara el, decide sa il urmeze in exil.
    Dupa ce savarsesc cei paisprezece ani in exil, Sita este rapita de catre Ravana. Dupa o indelungata cautare in care lui Rama ii sunt testate forta, eroismul si virtutea, Rama poarta un razboi colosal importiva armatelor lui Ravana. Este invingator in aceasta lupta, isi elibereaza sotia, iar apoi se reintoarce in imperiul sau si este incoronat stapan al lumii.
    Adorarea acestui zeu comporta mai multe forme, de-a lungul a sute de ani acestuia fiindu-i ridicate sculpturi, pictate tablouri, dar si ridicate numeroase versuri. Printre aceste scrieri se numara celebra opera indiana Ramayana in care se regaseste urmatorul fragment referitor la zeul Rama: Fata de nefericirea altuia, Rama arata o sincera mahnire si la toate sarbatorile se veseleste ca un tata in sanul familiei sale. Cinstit in vorba, arcas priceput, respectuos cu cei varstnici, stapan al propriilor simturi, insotindu-si vorbele cu un suras, daruindu-se cu tot sufletul indatoririlor sale, indrumator fidel in ceea ce este bine, fara a pleca urechea la cleveteli, discutand cu o elocinta egala cu cea a lui Vacaspati. Cu frumoasele sale sprancene, cu ochii mari si cu culoarea aramie, pare Visnu in persoana.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Ganesa

    Ganesa reprezinta conform mitologiei indiene zeul artistilor si al scriitorilor, al calatorilor, negustorilor si al hotilor. El este celebra deitate indiana care este infatisata cu trup de om si cu cap de elefant. Este un zeu foarte cult si inteligent, fiind chiar stapanul inteligentei.
    El este fiul lui Siva si al lui Durga sau Pavati asa cum mai este numita. Conform mitologiei indiene, Siva este focul creator, stapanul tenebrelor. Siva este si Yogesvara, printul ascetilor. Este reprezentat in postura meditative, acoperit de cenusa, cu parul impletit, rasucit in jurul capului. Durga este sotia lui Siva, fiind personificarea fortei de actiune a acestuia, componenta feminina a zeului. Prin prisma faptului ca este sotia marelui zeu Siva, aceasta isi capata statutul de zeita, dar si toate
puterile sale magice. De aceea mai este numita si Pavati.
    Singurul fiu al celor doi zei care a fost conceput si nascut pe cale naturala a fost Kumara. Dar Durga si Siva au mai avut inca doi fii, pe Ganesa- conducatorul ostirilor celeste si Skanda- a carui menire este distrugerea demonului Taraka. Ei au venit pe lume prin metode artificiale.
    Povesete nasterii lui Ganesa este urmatoarea: Parvati, sotia tatalui sau este adesea surprinsa la baie de catre Siva. Suparata si dorindu-si un paznic al usii, il creeaza pe Ganesa din murdaria rezultata in urma ablutiunilor. Insa, Siva fiind furios ca nu-l lasa sa treaca de usa, ii taie capul. La rugamintea sotiei sale il readuce la viata, insa deoarece nu-i mai gaseste capul, il inlocuieste cu cel al unui elefant.
    Tanar si gras, are cap de elefant, sta pe perne moi si tine in mana un bol cu orez la care pofteste mereu. Ganesa se deplaseaza pe un sobolan. Inteligent, este ales de Brahma sa copieze epopeea Mahabharata.
    Este mereu in competitie cu fratele sau, Skanda, acesta fiind puternic, iar Ganesa fiind viclean. Skanda este tanarul zeu frumos, puternic si plin de ardoare. Reprezinta pacea, bunul mers al lucrurilor, guvernarea, fiind cel mai potrivit pentru a comanda ostile divine. Skanda este cinstit pe tot cuprinsul Indiei. Spre deosebire de acesta, fratele sau, Ganesa este foarte urat, viclean, avand proportii uriase. Cei doi frati sunt diametral opusi, insa acest lucru este necesar pentru pastrarea echilibrului dintre bine si rau al lumii.
    Ganesa este casatorit cu Buddhi, inteligenta, dar si cu Siddhi, reusita. El este stapanul obstacolelor, fiind raspunzator de bunul mers al lucrurilor pe pamant si de impartirea belsugului. Ganesa are un caracter ambivalent, doua dintre mainile sale mangaind, iar celelalte doua manuind armele.
    Extrem de popular, Ganesa are temple pe tot teritoriul Indiei. Fiind vegetarian, i se ofera flori rosii, mici manunchiuri de 21 de fire de iarba si mai cu seama prajiturele in forma de smochine. Ganesa este cel mai xenofob zeu al panteonului hindus, fiind inspiratorul luptei impotriva englezilor si, in prezent, impotriva Islamului. Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Skanda

    Conform legendelor din India, Skanda este zeul razboiului. Considerat uneori un zeu suveran, ramas mereu la varsta adolescentei, Skanda este conducatorul ostirilor divine.
    El este fiul lui Siva si al lui Durga. Conform mitologiei indiene, Siva este focul creator, stapanul tenebrelor. Siva este si Yogesvara, printul ascetilor. Este reprezentat in postura meditative, acoperit de cenusa, cu parul impletit, rasucit in jurul capului. Durga este sotia lui Siva, fiind personificarea fortei de actiune a acestuia, componenta feminina a zeului. Prin prisma faptului ca este sotia marelui zeu Siva, aceasta isi capata statutul de zeita, dar si toate puterile sale magice. De aceea mai este numita si Pavati. Singurul fiu al celor doi zei care a fost conceput si nascut pe cale naturala a fost Kumara.
    Dar Dursa si Siva au mai avut inca doi fii, pe Ganesa- conducatorul ostirilor celeste si Skanda- a carui menire este distrugerea demonului Taraka. Ei au venit pe lume prin metode artificiale. Povesete nasterii lui Skanda este urmatoarea: deoarece zeii se tem de puterea unui viitor fiu al lui Siva, ii cer acestuia sa nu procreeze, iar Siva intra intr-o perioada de abstinenta. Insa inainte de a intra in perioada de ascetism, ii cade in foc un strop de samanta.
    Agni, Focul, depune embrionul astfel format in Ganga, insa acesta nu suporta ardoarea din pantecele sale si abandoneaza embrionul pe Muntele Meru. Pleiadele vin si-l hranesc pe Skanda, iar putin timp dupa, toti zeii vin si i se inchina, fiind inspaimantati de puterea sa.
    Tanarul zeu este frumos, puternic si plin de ardoare. Reprezinta pacea, bunul mers al lucrurilor, guvernarea, fiind cel mai potrivit pentru a comanda ostile divine. Skanda este cinstit pe tot cuprinsul Indiei.
    Spre deosebire de acesta, fratele sau, Ganesa este foarte urat, viclean, avand proportii uriase, el fiind zeul cu cap de elefant al scriitorilor, calatorilor, negustorilor si hotilor. Cei doi frati sunt diametral opusi, insa acest lucru este necesar pentru pastrarea echilibrului dintre bine si rau al lumii.
    Datorita modului in care s-a nascut, in intregime gratie tatalui sa, este puternic antifeminist. In templele sale, femeile nu au acces. Zeul nu le iubeste si le haituieste cu furia sa, amenintandu-le cu febra puerperala pana in cea de-a sasea zi dupa nastere.
    Este totodata rapitor de copii, desi cei care vor sa aiba copii ii adreseaza rugaciuni in aceste sens. Pleiadele, mamele sale adoptive, il ajuta in aceasta activitate rauvoitoare. De aceea exista ritualuri menite sa le imblanzeasca si sa le impiedice rautatile.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeita Durga

    Conform mitologiei indiene, Durga este sotia lui Siva, fiind personificarea fortei de actiune a acestuia, componenta feminina a zeului. Ea mai este supranumita si ucigasa de bivoli. Mai este numita marea Maya, impetuoasa, cea care tine in frau un taur, poarta o sulita si practica abstinenta.
    Conform diverselor traditii, ea este numita Devi (Zeita), Mahadevi (Marea zeita), Kali (Cea Neagra), Uma (Linistea) sau Parvati (Sotia casta).
    Durga este mama zeilor, forta dorintei, a actiunii, a cunoasterii. Ea daruieste yoga, ea este cea care ofera binecuvantarile, ea este viitorul, destinul si puterea mortii la finele lumii. Durga este o zeita redutabila, forta a pierzaniei si totodata a salvarii, luptatoare careia ii lac bataliile si sangele varsat.
    Este totodata creatoarea si distrugatoarea lumii. Protectoare a triburilor, ea se hraneste cu carne cruda. Curtea sa este formata din yogini- spirite malefice care deoache, din vampiri si din spiritele celor care au avut o moarte violenta.
    Prin prisma faptului ca este sotia marelui zeu Siva, aceasta isi capata statutul de zeita, dar si toate puterile sale magice. De aceea mai este numita si Pavati. Conform mitologiei indiene, Siva este focul creator, stapanul tenebrelor. Siva este si Yogesvara, printul ascetilor. Este reprezentat in postura meditative, acoperit de cenusa, cu parul impletit, rasucit in jurul capului. Alteori, Siva este descris ca un un ins hirsute, murdar si ratacitor.
    In ciuda tuturor acestora, Pavati, numita si Sati sau Umase indragosteste in mod iremediabil de el. Cei doi isi unesc pentru totdeauna destinele. Zeul nu-i daruieste decat un copil prin mijloace naturale, pe Kumara. Ganesa- conducatorul ostirilor celeste si Skanda- a carui menire este distrugerea demonului Taraka, vin pe lume prin metode artificiale.
    Ca si sot al lui Pavati, Siva este caracterizat ca un aventurier, inseland-o in repretate randuri pe nevasta sa, dar si ca un zeu lipsit de maniere si plin de capricii pe care sotia sa iubitoare este obligata sa i le suporte. Paradoxal, desi nu este interesat de uniunea sexuala, are multe amante.
    Cand Mahisa, liderul demonilor, pune stapanire pe lume, toate energiile marilor zei se acumuleaza in Durga. Zeita ia tridentul lui Siva, discul lui Visnu si fulgerul lui Indra, incepand o lupta ce dureaza 9 nopti. Durga ucide bivolul sub chipul caruia se disimulase Mahisa.
    Triburile Kolis si Carabas ii ofera sange si bauturi imbatatoare. Altii sacrifica in onoarea ei capre sau infaptuiesc sinuciderea ritualica.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Zeul Siva

    Conform mitologiei indiene, Siva este focul creator, stapanul tenebrelor. Siva si Rudra sunt, fara indoiala, doua fatete ale aceleiasi divinitati. Rudra este distrugatorul, iar Siva este binefacatorul. Este o divinitate suverana, organizatorul lumii.
    Reprezentand tenebrele, Siva are ochii plini de serpi, o cingatoare din cranii si e inconjurat de strigoi si de vampiri. Pe cap poarta o semiluna si are patru brate. Intr-o mana tine o secure, in alta o gazela, o a treia schiteaza un gest de liniste, iar a patra ofera o ofranda. Siva are un al treilea ochi in mijlocul fruntii cu care fulgera tot ceea ce vede. Zeul danseaza pe locurile de incinerare, in mijlocul diavolilor, acompaniindu-se cu o mica toba. Dansul sau reprezinta ciclul de formare si de distrugere a lumii. Toata aceasta descri
ere a zeului se afla in celebre scriere indiana Mahabharata
    Siva este Yogesvara, printul ascetilor. Este reprezentat in postura meditative, acoperit de cenusa, cu parul impletit, rasucit in jurul capului. Ascetismul este legat de consolidarea energica si deci de stapanirea fortelor vitale. Este cel care a adus oamenilor Yoga, ritual in urma caruia omul trebuie sa devina insensibil la tot ce este material. Yoga permite individului sa atinga realizarea de sine. Pentru multi, Siva este yoghinul prin excelenta, servind ca model pentru credinciosii sai.
    Pe langa aceste doua descrieri, marele zeu este prezentat si sub alte forme. Una dintre acestea este cea cand zeul calareste un mare taur alb pe nume Nandin. De aceea, de multe ori, Siva este venerat sub forma unui taur, acest animal simboliazand fecunditatea, procreerea. Alteori, zeul este simbolizat printr-un lingam. Aceasta este o fiatra sub forma unui cilindru care este pozitionat pe verticala. Ea se sprijina pe un soclu, fiind prevazuta cu un brazdar şi iesind din apa. Toata aceasta constructie are menirea de a simboliza iesirea din vagin a unul falus care apartine merelui zeu.
    Siva, alaturi de Brahma si de Visnu, alcatuiesc marea triada a zeilor hindusi.
    Alteori, Siva este descris ca un un ins hirsute, murdar si ratacitor. In ciuda tuturor acestora, Pavati, numita si Sati sau Umase iondragosteste in mod iremediabil de el. cei doi isi unesc pentru totdeauna destinele. Zeul nu-i daruieste decat un copil prin mijloace naturale, pe Kumara. Ganesa si Skanda vin pe lume prin metode artificiale.
    Ca si sot al lui Pavati, Siva este caracterizat ca un aventurier, inseland-o in repretate randuri pe nevasta sa, dar si ca un zeu lipsit de maniere si plin de capricii pe care sotia sa iubitoare este obligata sa i le suporte. Paradoxal, desi nu este interesat de uniunea sexuala, are multe amante.

Scris la data:21.10.2009 de admin

Page: 1 ... 4 5 6 ... 19